Belastingaangifte

Vanaf vandaag, 1 maart 2023, kun je weer belastingaangifte doen. Dit keer over het jaar 2022. Omdat je maar eens per jaar deze aangifte doet, heb je misschien niet meer helemaal scherp hoe dit ook alweer in z’n werk gaat. Daarom een aantal handige tips en weetjes op een rij om het je zo makkelijk mogelijk te maken.

De deadline voor het doen van je belastingaangifte is 1 mei 2023 tenzij er in de aangiftebrief een andere datum vermeld staat. Red je dit niet? Vraag dan uitstel aan.

Welke gegevens heb je nodig?

Voordat je begint met het doen van je aangifte is het handig om alvast wat gegevens te verzamelen. Hoewel de Belastingdienst in veel gevallen al een hoop gegevens vooraf voor je heeft ingevuld, ben je zelf verantwoordelijk voor de juiste informatie in je aangifte. Controleer daarom altijd of de vooraf ingevulde gegevens correct zijn.

De gegevens die je aan de Belastingdienst moet opgeven worden over deze drie categorieën verdeeld:

  • Box 1 – Inkomen uit werk en woning
  • Box 2 – Inkomen uit aanmerkelijk belang, zoals dividend
  • Box 3 – Je vermogen (een tweede huis, spaargeld, aandelen)

Veel van deze informatie kun je verkrijgen uit de jaaropgaaf die de meeste instanties die met je financiën te maken hebben aan je uitreiken. Als het goed is heb je deze al ontvangen. Je kunt hierbij denken aan de jaaropgave van je werk, de WOZ-waarde van je woning (de WOZ-beschikking vind je meestal in de aanslag Gemeentelijke Belastingen), of jaaropgaven van bankrekeningen.

Financiële tips in je mailbox

Maximaal één keer per maand de nieuwsbrief met handige tips!

De Belastingdienst heeft een checklist gemaakt met gegevens die je moet verzamelen, die kun je bovendien op de site van de Belastingdienst printen zodat je kunt afvinken wat je verzameld hebt. Deze lijst bestaat uit het volgende:

Persoonlijke gegevens

  • Het burgerservicenummer (BSN) van jezelf – en indien van toepassing: het BSN van je partner en kinderen.
  • Je bankrekeningnummer.
  • Het DigiD van jezelf en je partner.

Inkomsten

  • Je jaaropgaven over 2022 (indien je deze niet hebt, verzamel dan je salarisstroken).
  • Eventueel ontvangen partneralimentatie.

Bankrekeningen

  • De jaaroverzichten van je bankrekeningen, spaarrekeningen, en beleggingen – en die van je kinderen.

Wonen

  • De jaaropgaaf van je hypotheekverstrekker.
  • De WOZ-waarde van je huis (peildatum 1 januari 2021).
  • Indien je een huis hebt gekocht of verkocht: de notarisafrekening (kosten die je hebt gemaakt met betrekking tot de aankoop van een woning zijn soms aftrekbaar van de belasting).

Aftrekposten

  • Giften
  • Niet vergoedde zorgkosten.
  • Betaalde partneralimentatie.

Overig

  • Gegevens van andere leningen en schulden.
  • Gegevens van betaalde lijfrentepremies.
  • Een overzicht van betaalde arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV).
  • Gegevens over ontvangen dividend.

Mocht je in 2022 een voorlopige aanslag inkomstenbelasting en/of een voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zvw hebben ontvangen, pak deze er dan ook bij.

Hoe doe je aangifte?

Je kunt op drie manieren belastingaangifte doen: in de online omgeving van Mijn Belastingdienst, met de aangifte-app, of middels een papieren formulier. Bovendien geldt dat als je belastingaangifte iets complexer is dan gebruikelijk, bijvoorbeeld als je een woning hebt gekocht of verkocht, in het buitenland woonde, een onderneming had, of niet het hele jaar dezelfde fiscale partner had, je de aangifte-app niet kunt gebruiken.

Geld terug of betalen

Nadat je aangifte hebt gedaan ontvang je een voorlopige- of definitieve aanslag. Meestal ontvang je direct een definitieve aanslag. Krijg je beide, dan zijn deze in veel gevallen hetzelfde. De Belastingdienst moet de definitieve aanslag binnen drie jaar aan je opsturen (de startdatum van deze termijn is 1 januari 2023). Mocht je uitstel hebben aangevraagd, dan wordt de periode van het uitstel bij deze termijn opgeteld.

Moet je belasting betalen (bedragen onder €49 hoef je niet te betalen) doe dit dan op tijd. Als je te laat betaald moet je invorderingsrente betalen, en dat is gewoon zonde. Als de Belastingdienst te laat is met betalen, moet zij omgekeerd overigens ook invorderingsrente betalen.

Heb je de aanslag voor 1 april 2023 ingediend en ontvang je geld terug (bedragen onder €16 worden niet terugbetaald), dan belooft de Belastingdienst dat je je geld uiterlijk in de eerste helft van juli op je rekening hebt staan. Heb je de aanslag tussen 1 april 2023 en 1 mei 2023 ingediend, dan kan het zijn dat je je geld pas later terugkrijgt.

Delen: