Dat we te maken hebben met een historisch hoge inflatie dat weten we allemaal, als gevolg daarvan wordt ook krimpflatie steeds meer gemeengoed. En nu duikt er weer iets nieuws op: graaiflatie. In de Verenigde Staten en Canada is dit begrip al een tijdje bekend. Wat is het?
Bij inflatie is het daadwerkelijk zo dat de prijzen van producten stijgen door onder meer de gestegen prijzen van grondstoffen en personeel. Niet leuk, maar wel verklaarbaar. Dat ze deze kostenstijging doorberekenen is vrij eerlijk.
Echter, bij graaiflatie (in het Engels “greedflation”) worden de prijzen niet verhoogd om de hogere kosten te rechtvaardigen, maar worden de prijzen van producten verhoogd om meer winst te maken.
Inflatie voedt graaiflatie
Omdat in tijden van inflatie de consument gewend is geraakt aan de stijgende prijzen, voedt inflatie de graaiflatie. Dit is immers het uitgelezen moment voor bedrijven om de prijzen nog verder te verhogen. De consument zal denken dat dit te maken heeft met de inflatie en hier verder niet bij stil staan. Het is voor de consument sowieso lastig vast te stellen wanneer er sprake is van inflatie of graaiflatie.
De inflatie was volgens het CBS in januari 2023 zo’n 7.6% op jaarbasis, echter de prijzen van voedingsmiddelen, dranken, en tabak (SA08) zijn zo’n 14.5% gestegen het afgelopen jaar. Dat is een fors verschil, en de kans is groot dat graaiflatie daar een aandeel in heeft.
Reageren