Dagelijks vinden er zo’n 3.5 miljoen betalingen plaats met iDeal. Bijna iedereen in Nederland heeft er wel eens mee betaald of van gehoord. Bijna 20 jaar geleden startte een samenwerkingsverband van Nederlandse banken deze online kassa – en nu verdwijnt het.
In 2005 werd iDeal geïntroduceerd door de ING, Postbank, ABN Amro, en Rabobank. Destijds bestond er een wirwar aan online betaalsystemen zoals Rabo Direct Betalen, eWallet van ABN Amro en Switchpoint van KPN. Online betalen was immers nieuw en een uniforme manier van online betalen (behalve met creditcard) bestond nog niet. Dit zorgde voor veel onduidelijkheid bij de consument, die online betalen sowieso een stuk spannender vond dan hoe we dit tegenwoordig ervaren. Ook droeg de komst van iDeal bij aan het beperken van ontwikkelkosten en standaardisatie van online betalen in Nederland. Korte tijd daarna werd iDeal overgedragen aan Currence.
In de jaren daarna ontpopte iDeal zich tot de meest gebruikte online betaalmethode van Nederland, waar inmiddels 300.000 webwinkels bij zijn aangesloten.
In oktober 2023 werd iDeal overgenomen door het EPI, Het European Payments Initiative, een samenwerkingsverband van Europese banken (van Nederlandse bodem zijn ABN Amro, Rabobank, en ING hierbij betrokken). Het EPI kondigt een nieuw betaalsysteem aan dat eerst gelanceerd zal worden in Duitsland en Frankrijk. Dit zal dit jaar al gebeuren.
Het nieuwe iDeal: Wero
Voorlopig verandert er in Nederland nog niet zoveel, al werkt EPI dus op de achtergrond aan een online betaalsysteem voor heel Europa: Wero. Pas in 2026 zullen we in Nederland kennis maken met Wero.
Wero zal verder gaan dan betalen alleen, en komt met tal van handige nieuwe mogelijkheden. Zo krijg je onder meer een profiel waarin bijvoorbeeld ook je bezorgadres staat, zodat het doen van een online aankoop nog makkelijker wordt.
Het wordt een online portemonnee voor heel Europa, en ik verwacht met het oog op hoe technologie zich ontwikkelt, dat Wero ons in de toekomst van veel gemakken gaat voorzien.
Dat het voor de consument veel gemakken oplevert is natuurlijk niet de insteek van dit soort ontwikkelingen. Hoofdzaak is natuurlijk dat er nog meer bekend word over ons koopgedrag en wat dat voor bedrijven en banken oplevert. Want waar we ons in veel gevallen druk maken over onze privacy lijkt dat niet zo te zijn bij ons koopgedrag. Waar je vroeger vrij anoniem een winkel inliep om iets te kopen, moeten we tegenwoordig veel informatie geven als het gaat om online shoppen.